http://lleding.blogg.se/

Kommunicera med Instagram

Publicerad 2013-11-27 16:51:00 i Allmänt,

I mitt sista blogginlägg gällande tjänsten tänkte jag ta upp och hur man kommunicerar rätt med Instagram. Tjänsten ger både företagare och privatpersoner möjligheten att redigera dina bilder som visualiserar och bilden av vem du är eller ditt varumärke. Jag hittade en bra artikel där produktionsledarna Axel Barvaeus och Nathalite Cajnos på kommunikationsbyrån Pronto Communication ger sina tips om hur man framgångsrikt använder Instagram som marknadsförringskanal.

I artikeln tar de upp vilka möjligheter som finns med Instagram. De menar att Instagram ger varumärket en personlig bild då det är en ärlig kontex då bilderna tas on-the-go (Barvaeus & Cajnos, 2012). Något som dock kan vara en nackdel med tjänsten är att man inte har riktigt samma koll på de andra användarna som man har på till exempel Facebook. Användarinformationen som finns på Instagram begränsas till vad användaren själv väljer att publicera.

Barvaeus och Cajnos rekommenderar att man som företag/privatperson  inte skall kommunicera med rena reklambuskap. Det krävs mer finnes och fingertoppskänsla för att attrahera den ”typiska” Insagram-användaren (Barvaeus & Cajnos, 2012). I artikeln ger produktionsledarna sina tips om hur man komminucerar rätt med Instagram.

Ett tips är att man skall använda sig utav så kallade hashtags för att få större spridning av sina bilder. Genom att använda hashtags sorterar man även upp bilderna i kategorier (Barvaeus & Cajnos, 2012). För ju fler hastags man använder, desto större chans är det att en annan användare hittar dina bilder och sedan kommer in på just din instagramprofil. Man kan även etablera en egen specifik hashtag.

Ett annat tips som gav i artieln var att använda sig utav det som instgram är gjort för från första början. Att redigera och efterbehandla sina bilder. Instagram är trots allt en foto-app där man använder sig utav olika filter. Barvaeus och Cajnos menar att om man inte använder Instagrams olika funktioner, missar man lite potentialen och poängen med själva appen.

Då jag senare i kursen har tänkt skriva om just Instagram och hur man som privatperson eller förtag kan använda Instgram för att sprida sitt varumärke så vart denna artikel om hur man kommunicerar med tjänsten, väldigt användbar.

Barvaeus, Axel & Cajnos, Nathalie (2012) Guide: Kommunicera rätt med Instagram [Elektronisk] Tillgänglig: http://internetworld.idg.se/2.22568/1.455713/guide--kommunicera-ratt-med-instagram [2013-11-27]

Instagram historia

Publicerad 2013-11-27 10:35:56 i Allmänt,

Som jag började gå in lite på i tidigare blogginlägg så skapades Instagram av två amerikaner vid namn Kevin Systrom och Mike Krieger och lanserades i oktober 2010. Det hela startade med att den dåvarande ingenjörsstudenten Kevin Systrom hade en idé, han ville skapa ett sätt att förbättra bilder och dela dem på internet. Tillsammans med Mike Krieger började det med framtagandet av appen (Leonard, 2012). Ca 3 månader efter att appen kommit ut på AppStore (iOS) kom en ny funktion, nämligen hashtags. Användare hade nu med hjälp av hashtags möjligheten att upptäcka både fotogografier och andra användare. Genom hashtags kan man sedan söka och få upp foton som andra valt att lägga ut med samma hashtag. Då Instagram bara blev större och större, kom också efterfrågan på appen till andra mobila operativsystem. Så 2012 lanserades en version av Instagram till Androida enheter. Under samma dag som appen lanserades, laddades den ner över 1 miljon gånger (Blagon, 2012).

I april 2012 gjorde Facebook sitt största förvärv hittills, företaget gjorde ett erbjudande om att köpa Instagram för den ”enkla” summan på ca 1 miljarder dollar i kontanter och aktier. Grundaren till Facebook, Mark Zuckerberg, var noga med att poängtera att Facebook var engagerad i att fortsätta utveckla och skapa ett växande, oberoende Instagram (Segall, 2012).

Idag är Instagram en bland de populära sociala nätverken som finns och det uppskattas att 58 foton laddas upp och delas varje sekund runt om i världen (Daniells, 2012). Att appen är så pass populär förvånar mig inte. Den tilltalar många då den går att kombinera med flera olika sociala nätverk såsom Facebook, Twitter, Flickr m.m.

Blagdon, Jeff (2012) Instagram for Adroid breaks 1 million downloads in less than a day [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.theverge.com/2012/4/4/2924600/instagram-android-1-million-downloads [2013-11-27]

Daniells, Katy (2012) Infographic: Instagram statistics 2012 [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.digitalbuzzblog.com/infographic-instagram-stats/ [2013-11-27]

Leonard, Tom (2012) Instacash: The nerds who made a billion in 551 days from camera app [Elektronisk] Tillgänglig; http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2128518/Instagram-The-nerds-billion-551-days-camera-app.html [2013-11-27]

Segall, Laurie (2012) Facebook acquires Instagram for $1 billion [Elektronisk] Tillgänglig: http://money.cnn.com/2012/04/09/technology/facebook_acquires_instagram/ [2013-11-27]

Instagram

Publicerad 2013-11-26 16:30:50 i Allmänt,

I mitt första blogginlägg kommer jag att reflektera lite över appen Instagram och vad det är för en distributionsform. Det är en av de tre tjänsterna som jag har valt att använda mig utav i denna kurs. Jag hörde först tala om Instagram för ungefär 2 år sedan då jag själv skaffade ett konto. Instagram är ett socialt nätverk/applikation där man som användare kan dela med sig av personliga foton och videoklipp (Frommer). Ett utmärkande drag för appen är den begränsar bilder till en kvadratisk form, liknande polaroid bilder. Som användare har man också möjlighet att spela in och dela korta videoklipp. Personligen gillar jag verkligen Instagram, jag kan följa och ta del av vänner och bekanta i deras vardag. Jag kan även dela med mig av mina egna, personliga bilder till de som väljer att följa mig.

En av anledningarna till appen blev så stor som den är idag beror främst på att människor i dagens läge tar bilder med sina smartphones. Applikationen erbjuder snabb och effektiv uppladdning till dem som vill dela med sig av sina bilder, framför allt på Facebook och Twitter. Sociala nätverk där man har möjlighet att kommentera bilderna.

Appen skapades av två amerikaner vid namn Kevin Systrom och Mike Krieger och lanserades i oktober 2010. Inom loppet av några månader efter lanseringen hade appen över en miljon användare (Instagram Blog). Idag, tre år senare har Instagram över 150 miljoner användare världen över, som dagligen fångar och delar sina bilder. Nätverket fortsätter även att växa, 60 procent av användarna finns utanför USA och man ser bara en ökning (Instagram Blog).

Dan Frommer (2010) Here´s how to use Instagram [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.businessinsider.com/instagram-2010-11 [2013-11-26]

Instagram Blog (2010) The Instagram Community – One Million and Counting [Elektronisk] Tillgänglig: http://blog.instagram.com/post/8755444024/the-instagram-community-one-million-and-counting [2013-11-26]

Instagram Blog (2013) 150 million [Elektronisk] Tillgänglig: http://blog.instagram.com/post/60694542173/150-million [2013-11-26]

Lärkontrakt

Publicerad 2013-11-18 19:52:00 i Allmänt,

Lärkontrakt

Mitt mål

Mitt personliga mål som jag hoppas uppnå i kursen är främst att få större insikt i de olika distributionsformerna samt få insikt i hur man med Instagram kan stärka sitt personliga varumärke med hjälp av bilder.

Tjänster

Bloggen- Jag kommer att blogga om Instagram

Instagram- Jag kommer att Instagramma om Facebook

Facebook- Jag kommer att Facebook uppdatera om bloggning

Jag har valt att använda dessa tre tjänster i kursen. Först hade jag tänkt använda mig utav Youtube för att få in flera typer av distributionsformer då både bloggen och Facebook är textbaserade. Dock känner jag mig inte bekväm i att sitta framför en kamera för att sedan lägga upp och dela dessa videors. Nej, det fick därför bli två textbaserade tjänster istället. Den sista tjänsten jag valde var Instagram, en bildbaserad tjänst och det är kring den tjänsten min essä kommer baseras på. 

Essä

Min essä som jag kommer skriva i kursen kommer att handla om hur man med hjälp av Instagram kan förstärka sitt varumärke med bilder. Man kan ta hjälp av flera olika tjänster om man vill sprida sitt varumärke. Men något som specifikt för Instagram är att man med hjälp av hashtags har möjligheten att nå ut till så många fler. Jag kommer att titta på detta ur användarens perspektiv, hur man går tillväga för att stärka sig ett varumärke med hjälp av Instagrambilder samt gå igenom vad en hashtag är och hur den fungerar.

 

 Källor

 Blogg:

WpGuru (2010) 15 tips för en mer framgångsrik blogg [Elektronisk] Tillgänglig:

http://www.wordpressguru.se/15-tips-for-en-mer-framgangsrik-blogg/

Chapman, Cameron (2011) A brief history of blogging [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.webdesignerdepot.com/2011/03/a-brief-history-of-blogging/

Instagram:

Barvaeus, Axel & Canos, Nathalie (2012) Guide: Kommunicera rätt med Instagram [Elektronisk] Tillgänglig: http://internetworld.idg.se/2.22568/1.455713/guide--kommunicera-ratt-med-instagram

Leonard, Tom (2012) Instacash: The nerds who made a billion in 551 days from camera app [Elektronisk] Tillgänglig; http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2128518/Instagram-The-nerds-billion-551-days-camera-app.html

Facebook:

Brandel, Tobias (2010) Nio av tio finns på Facebook [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.svd.se/kultur/nio-av-tio-finns-pa-facebook_5610537.svd

Bunskoek, Krista (2013) 8 ways to improve your facebook engagement [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.socialmediaexaminer.com/facebook-fan-engagement-tips/

Phillips, Sarah (2007) A brief history of Facebook [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.theguardian.com/technology/2007/jul/25/media.newmedia

 

Essä

Vetenskaplig artikel:

Wendy Abbott, Jessie Donaghey, Joanna Hare, Peta Hopkins, (2013) "An Instagram is worth a thousand words: an industry panel and audience Q&A", Library Hi Tech News, Vol. 30 Iss: 7, pp.1 - 6 [Elektronisk] Tillgänglig:http://www.emeraldinsight.com.ezproxy.server.hv.se/journals.htm?articleid=17095999&show=abstract#sthash.FdDu1hIG.dpuf

Varför jag valt Blogg.se

Publicerad 2013-11-15 10:51:00 i Allmänt,

Anledningen till att jag valde blogg.se som bloggportal var att jag använt av den i tidigare kurser och varit nöjd. Det är lätt att posta inlägg både från datorn och mobil. Jag har märkt att många använder sig av wordpress men det var något jag valde bort med en gång. Anledningen till att jag inte är speciellt förtjust i wordpress beror främst på att vi använde oss utav det under webdesign och IKT kursen. Bloggen krånglade mycket och den url som jag lämnade in på disco fungerade inte då det var dags för examinatorn att ta sig en titt och betygsätta mitt arbete. Detta resulterade i att jag fick betyget betydligt senare än alla andra. Några veckor efter att jag fått betyget gick bloggen också upp i rök. Då jag inte vill riskera att det skall hända igen så använder jag mig numera av blogg.se. 
 

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela