http://lleding.blogg.se/

Kommunicera med Instagram

Publicerad 2013-11-27 16:51:00 i Allmänt,

I mitt sista blogginlägg gällande tjänsten tänkte jag ta upp och hur man kommunicerar rätt med Instagram. Tjänsten ger både företagare och privatpersoner möjligheten att redigera dina bilder som visualiserar och bilden av vem du är eller ditt varumärke. Jag hittade en bra artikel där produktionsledarna Axel Barvaeus och Nathalite Cajnos på kommunikationsbyrån Pronto Communication ger sina tips om hur man framgångsrikt använder Instagram som marknadsförringskanal.

I artikeln tar de upp vilka möjligheter som finns med Instagram. De menar att Instagram ger varumärket en personlig bild då det är en ärlig kontex då bilderna tas on-the-go (Barvaeus & Cajnos, 2012). Något som dock kan vara en nackdel med tjänsten är att man inte har riktigt samma koll på de andra användarna som man har på till exempel Facebook. Användarinformationen som finns på Instagram begränsas till vad användaren själv väljer att publicera.

Barvaeus och Cajnos rekommenderar att man som företag/privatperson  inte skall kommunicera med rena reklambuskap. Det krävs mer finnes och fingertoppskänsla för att attrahera den ”typiska” Insagram-användaren (Barvaeus & Cajnos, 2012). I artikeln ger produktionsledarna sina tips om hur man komminucerar rätt med Instagram.

Ett tips är att man skall använda sig utav så kallade hashtags för att få större spridning av sina bilder. Genom att använda hashtags sorterar man även upp bilderna i kategorier (Barvaeus & Cajnos, 2012). För ju fler hastags man använder, desto större chans är det att en annan användare hittar dina bilder och sedan kommer in på just din instagramprofil. Man kan även etablera en egen specifik hashtag.

Ett annat tips som gav i artieln var att använda sig utav det som instgram är gjort för från första början. Att redigera och efterbehandla sina bilder. Instagram är trots allt en foto-app där man använder sig utav olika filter. Barvaeus och Cajnos menar att om man inte använder Instagrams olika funktioner, missar man lite potentialen och poängen med själva appen.

Då jag senare i kursen har tänkt skriva om just Instagram och hur man som privatperson eller förtag kan använda Instgram för att sprida sitt varumärke så vart denna artikel om hur man kommunicerar med tjänsten, väldigt användbar.

Barvaeus, Axel & Cajnos, Nathalie (2012) Guide: Kommunicera rätt med Instagram [Elektronisk] Tillgänglig: http://internetworld.idg.se/2.22568/1.455713/guide--kommunicera-ratt-med-instagram [2013-11-27]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela