http://lleding.blogg.se/

Instagram

Publicerad 2013-11-26 16:30:50 i Allmänt,

I mitt första blogginlägg kommer jag att reflektera lite över appen Instagram och vad det är för en distributionsform. Det är en av de tre tjänsterna som jag har valt att använda mig utav i denna kurs. Jag hörde först tala om Instagram för ungefär 2 år sedan då jag själv skaffade ett konto. Instagram är ett socialt nätverk/applikation där man som användare kan dela med sig av personliga foton och videoklipp (Frommer). Ett utmärkande drag för appen är den begränsar bilder till en kvadratisk form, liknande polaroid bilder. Som användare har man också möjlighet att spela in och dela korta videoklipp. Personligen gillar jag verkligen Instagram, jag kan följa och ta del av vänner och bekanta i deras vardag. Jag kan även dela med mig av mina egna, personliga bilder till de som väljer att följa mig.

En av anledningarna till appen blev så stor som den är idag beror främst på att människor i dagens läge tar bilder med sina smartphones. Applikationen erbjuder snabb och effektiv uppladdning till dem som vill dela med sig av sina bilder, framför allt på Facebook och Twitter. Sociala nätverk där man har möjlighet att kommentera bilderna.

Appen skapades av två amerikaner vid namn Kevin Systrom och Mike Krieger och lanserades i oktober 2010. Inom loppet av några månader efter lanseringen hade appen över en miljon användare (Instagram Blog). Idag, tre år senare har Instagram över 150 miljoner användare världen över, som dagligen fångar och delar sina bilder. Nätverket fortsätter även att växa, 60 procent av användarna finns utanför USA och man ser bara en ökning (Instagram Blog).

Dan Frommer (2010) Here´s how to use Instagram [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.businessinsider.com/instagram-2010-11 [2013-11-26]

Instagram Blog (2010) The Instagram Community – One Million and Counting [Elektronisk] Tillgänglig: http://blog.instagram.com/post/8755444024/the-instagram-community-one-million-and-counting [2013-11-26]

Instagram Blog (2013) 150 million [Elektronisk] Tillgänglig: http://blog.instagram.com/post/60694542173/150-million [2013-11-26]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela