http://lleding.blogg.se/

Sammanfattning Instagram

Publicerad 2014-01-06 11:08:28 i Allmänt,

När det kommer till det sociala nätverken är Facebook utan tvekan störst. Men i Sverige idag är Instagram det snabbast växande sociala mediet (Lavas, 2013). Om man skall jämför de båda tjänsterna så har dock Instagram något som Facebook inte har. Vill man som privatperson slå igenom på de sociala medierna så är Instagram det ultimata verktyget, på Facebook är det svårt att slå igenom utanför sin vänskapskrets.

I en artikel på hemsidan nordicdesignhub.com fanns tips om hur man som person eller företag skall tänka på om man vill bli känd på Instagram. Något som genomsyrar de största och populäraste Instagramkontona som finns är kvaliteten på bilderna som publiceras. De har en genomgående hög kvalite på bilderna samt en konsekvent liknande stil på alla. Men fotona är också mindre personliga. Oscar Lavas menar att om man vill växa på Instagram så skall bilderna man publicerar vara mindre personliga. Han säger även att konton som fokuserar på användarens person och dennes vardag. Till exempel personlig stil, dagens outfit, mat och vänner. Dessa konton är ofta begränsade till tusentals istället för många tiotusentals följare. Om du vill växa ditt konto måste bilderna konsekvent hålla hög kvalitet men också vara mindre personliga så att de tilltalar en större målgrupp. (Lavas, 2013).

Jag själv använder Instagram och jag tycker att det är en fantastisk applikation och socialt nätverk. Då jag själv tycker att Facebook har blivit utnött så är det kul att en annan tjänst har tagit fart och blivit stor. Idag har både kändisar och företag konton på tjänsten. Som användare sätter man själv sina gränser. Vill man fokusera på att publicera bilder som är till för nära och kära eller skapa ett namn inom Instgramvärlden. Användarna har fler valmöjligheter med Instagram än vad de till exempel har på Facebook.

Något som jag känner mig en aning skeptisk emot är att Instagram nu har gått ut med att de ska börja sälja annonsplatser i appen inom ett år (Quist, 2013). Än så länge är utformningen av annonserna oklara (Quist, 2013) men jag hoppas  inte att det kommer påverka appen negativt. Den största anledningen till att jag tröttnat på Facebook och tycker att det blivit utnött är att större delen av flödet består utav riktad reklam.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att Instagram som tjänst kan erbjuda en rad möjligheter, det är användaren själv som sätter gränserna.

Lavas Oscar (2013) Hur man blir stor och får många följare på Instagram [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.nordicdesignhub.com/articles/view/6/Hur-blir-man-stor-och-f%C3%A5r-m%C3%A5nga-f%C3%B6ljare-p%C3%A5-Instagram [2013-01-06]

Quist, Moa (2013) Högre krav på företagen när Instagram öppnar för annonsering [Elektronisk] Tillgänglig: http://internetworld.idg.se/2.1006/1.523274 [2013-01-06]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela