http://lleding.blogg.se/

Kommentar till Victoria - VAD ÄR EN VODCAST?

Publicerad 2014-01-06 19:47:09 i Allmänt,

Jag vet sedan tidigare vad en podcast är men när jag följer din beskrivning av vad en vodcast är så känner jag mig fortfarande vilsen. Vodcast är ingenting jag känner till sen tidigare och genom din beskrivning har jag då förstått att en vodcast innehåller videofiler. Men jag undrar vad som gör en vodcast till vodcast och inte till en vlogg istället? Distribueras dem på samma sätt eller skiljer de sig på något annat sätt? Jag hade velat ha lite mer information kring ämnet.

Jaris skriver att begreppet vodcasting består av två delar. Den första delen VOD är en förkortning av orden on  Video On Demand. Den andra delen casting betyder att man sänder någonting. En videofil på en webbsida är inte samma sak som vodcasting, då är det inte frågan om någonting som man kan prenumerera. Vodcasting betyder att den är din video och TV. Du kan se på videor och TV-program, som du har prenumererat, precis när du vill. (Jaris, 2012)

Sarja skriver också att Vodcasting var en naturlig konsekvens av utvecklingen som startade 2003. Programmerarna uppfann ett skript till Apples program iTunes. Detta skript kunde hämta mp3-filer från olika bloggar. De mp3-filer som skriptet hade hämtat, kunde man lyssna med programmet iTunes. Dessutom hade iTunes den fördelen att den kunde synkroniseras med iPod.  Nuförtiden kan iTunes spela upp även videon och TV-program. Dessutom kan iPod-spelarna även spela upp videofiler. (Jaris, 2012)

Det hade varit lättare för mig som läsare att förstå själva begreppet vodcasting om man fått lite mer kött på benen. Att gå in lite djupare på begreppet. Annars tycker jag att det verkar vara en spännande typ av tjänst och eftersom att jag inte hört om den tidigare så blir jag intresserad av att kolla vidare själv.

Referenser

Sarja, Jaris (2012) Steg 2: podcast, vodcast och screencast [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.verkkopedagogiikka.fi/sarjatulta/2012/01/steg-2-podcast-vodcast-och-screencast/ [2014-01-06]

Kommentarer

Postat av: Victoria Johansson

Publicerad 2014-01-07 09:15:29

Vart har du publicerat en kommentar till mig om detta? Jag såg av en slump på din blogg och upptäckte att du hade kommenterat en av mina tjänster.Jag har nämnt alla de delar du tycker att jag inte tar upp i de andra delarna om tjänsten som finns på min blogg. Kanske inte så djupgående, men överskådligt har jag ändå tagit upp de delarna som du nämner...

Här är mitt andra inlägg http://thevjddb.blogspot.se/2013/11/del2-vilken-malgrupp-anvander-vodcast.html

Här är mitt tredje inlägg
http://thevjddb.blogspot.se/2013/11/del-3-distribution-via-vodcast.html

Verkar som du inte har läst dessa innan du gjorde kommentaren.
// Victoria

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela